|
Spedbarn trenger omega-3
Omega-3 fettsyrer er viktige for utviklingen av synet og hjernen. Gravide og ammende bør spise fet fisk for å sikre at barnet skal få tilført omega-3-fettsyrer både under svangerskapet og i ammeperioden.
Særlig for tidlig fødte barn risikerer å få for lite omega-3-fettsyrer, fordi de har lite lager av omega-
3-fettsyrer i kroppen når de fødes. Men også fullbårne barn kan ha nytte av omega-3-tilskudd, enten naturlig gjennom morsmelken eller i form av tran, noe som anbefales til alle barn fra fire ukers alder. Dette slås fast i de nye anfalingene om spedbarnsernæring, som Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet publiserte tidligere denne uken. Testet på 44 nyfødte
Det er en skotsk studie som viser at også fullbårne barn har nytte av omega-3-tilskudd. Spedbarn som fikk morsmelkerstatning var flinkere til å løse praktiske oppgaver hvis de samtidig fikk tilskudd av omega-3 fettsyrer fra fiskeolje. Dette konkluderer dr. Williatts og kollegaer fra universitetet i Dundee, Skottland. Undersøkelsen er publisert i tidsskriftet The Lancet (28.08.98).
Forskerne undersøkte 44 nyfødte barn fordelt på to grupper. Den ene gruppen fikk morsmelkerstatning med omega-3 fettsyrer fra fødselen og fire måneder fremover. Den andre gruppen fikk standard morsmelkerstatning som ikke inneholder omega-3 fettsyrer. Barna gjennomgikk en praktisk test da de var 10 måneder gamle, de skulle finne fram til en leke via tre forskjellige omveier. Testen ga en god indikasjon på hvilke barn som valgte en smart løsning for å finne leken, og hvilke som valgte mere omstendelige veier. Resultatet av testen brukes som et mål på tidlig intelligensutvikling. Når man analyserte resultatene fra de to gruppene, fant man en tydelig forskjell i evnen til å løse oppgaven. Barna som hadde fått tilskudd av omega-3 fettsyrer, løste oppgavene bedre enn de som fikk standard morsmelkerstatning, uten omega-3-fettsyrer. Barnas evne til å oppfatte problemet og finne en løsning var tilsynelatende bedre utviklet i omega-3 gruppen.
DHA viktig fettsyre for hjernen
Forskerne forklarer resultatet med at omega-3 fettsyrer, og da særlig den som heter DHA og som bygges inn i hjernecellene under siste del av graviditeten og den første tiden etter fødselen, er en forutsetning for at hjernen skal utvikles på normal måte.
Tidligere forsøk på for tidlig fødte barn viser at DHA er viktig for å få en normal utvikling av hjernen. "Evnen til å løse problemer allerede i spedbarnstiden har sammenheng også med den intelligens man kan måle senere i barndommen. Derfor er et tilskudd av omega-3 fettsyrer gjennom morsmelk eller ved tilsetning til morsmelkerstatning trolig viktig for utviklingen av intelligens senere i livet," skriver forskerne i The Lancet.
Omega-3-fettsyrer er også viktige for utviklingen av synet, og for immunforsvaret.
I morsmelk og fisk
Omega-3-fettsyrene finnes i morsmelk, hvis den som ammer spiser fet fisk. Morsmelkens fettsyreinnhold varierer med mors kosthold. Hvis mor tar tran/omega3-kapsler eller jevnlig spiser fet fisk som sild, makrell, laks og ørret, øker mengden av de såkalte langkjedede omega-3-fettsyrene i morsmelken.
Omega-3-fettsyrer finnes også i matvarer fra planteriket, som soyaolje, soyamargarin, valnøtter og linfrøolje. Det er flere ulike omega-3-fettsyrer. I fiskefett finnes de langkjedede omega-3-fettsyrene DHA og EPA. I noen typer plantefett finnes omega-3-fettsyren alfa-linolensyre. Den kan omdannes til DHA i mors kropp. Men studier viser at mødre som er vegetarianere har mindre av de viktige EPA og DHA i morsmelken enn mødre som spiser fet fisk eller tar tran. Særlig er DHA viktig for vekst og utvikling. Ammende kvinner anbefales derfor jevnlig inntak av fet fisk. Særlig er dette viktig hvis man er flergangsfødende mor. Under fosterlivet tapper barnet av mors lager av omega-3-fettsyrer. Tidligere har skandinaviske forskere vist at tilskudd av konsentrerte omega-3 fettsyrer under svangerskapet reduserer risikoen for tidlig fødsel samt visse graviditetskomplikasjoner.
Trenger minst 20 mg om dagen
Spedbarn kan også selv omdanne andre fettsyrer i melken til DHA, men produksjonen er begrenset, og bør derfor få tilført DHA i maten.
Forskerne har beregnet at et fullbåret spedbarn som er ernært på morsmelk, øker kroppens innhold av DHA med vel 10 mg om dagen i de første seks levemånedene. Halvparten av økningen skjer i hjernen. Siden noe av den DHA som spises, inngår i kroppens forbrenning, bør barna da tilføres 20 mg DHA om dagen for at det skal bli nok. 750 ml morsmelk vil gi cirka 60 mg DHA per dag, med andre ord trolig rikelig.
Forskerne har mangelfull kunnskap om hvor mye DHA og omega-3-fettsyrer som er nødvendig for å sikre best mulig utvikling av barnets sentralnervesystem. Blant annet kjenner de ikke hvor mye DHA barna selv kan produsere, og hvor stor den individuelle variasjonen det er. Derfor er rådet til gravide og ammende mødre å sørge for å være på den sikre siden ved jevnlig å spise fet fisk eller ta tilskudd.
Forskerne har målt at barn som får morsmelkerstatning, som tradisjonelt ikke inneholder DHA, har mindre DHA i kroppen enn morsmelkernærte barn.
Kilde: The Lancet. Anbefalinger for spedbarnsernæring, Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet 2001.
Bestill omega 3 her ! |